1. Šabatový šacharit se přídavnými modlitbami liší od šacharitu, který říkáme během týdne. K Pesukej d´zimra jsou přidány další části z Tehilim. Před Jištabach se říká Nišmat kol chaj, touto modlitbou děkujeme B~hu a chválíme Jeho nesmírnou laskavost k nám i k celému světu.
O tom, jak postupovat, když někdo přijde do synagogy a shromáždění již odříkává Pesukej d´zimra, viz kpt. 7, body 10~14.
K prvnímu požehnání před kriat Šma jsou připojeny různé verše vztahující se k šabatu.
Šabatová Amida se rovněž odlišuje od Amidy v ostatních dnech, jak bylo uvedeno v kpt. 17, bodu 5. Halacha pro toho, kdo se splete při šabatové Amidě, je uvedena v kpt. 17, bodu 6.
Čtení z Tóry
2. Po šacharitu se čte týdenní část Tóry ze sefer Tora. Celá Tóra je rozdělena do částí ~ parašijot a každý týden se čte jedna tato část, nazývaná parašat ha~šavua. Každý rok o Simchat Tora je dokončeno čtení celé Tóry. Halachot ke čtení z Tóry jsou zevrubněji probrány v kpt. 7, body 89~100.
3. Ze sefer Tora se čte jen tehdy, je~li přítomen minjan. Při vyjímání sefer Tora z aron ha~kodeš říkají ten, kdo vede bohoslužbu i shromáždění verše a modlitby, uvedené v siduru.
4. Parašat ha~šavua je rozdělena na sedm oddílů a před čtením každého oddílu je vyvolán (obdrží aliju) jiný muž. První aliju obdrží kohen, druhou levita, další jisraelim. Muž, který obdrží aliju, řekne požehnání před čtením a po čtení svého oddílu (podrobněji o tom viz kpt. 7, body 93~97).
Než vyvolaný řekne požehnání, je svitek Tóry srolovaný ~ zavřený, a zavřený je i mezi alijot. Když dojde k delšímu přerušení, např. když se čte kadiš nebo Mi~še~berach, svitek se přikryje.
Sefardští Židé přikrývají svitek mezi alijot a zavírají svitek při delším přerušení.
Bi´ur halacha (kpt. 136) uvádí, kdo přednostně získá aliju.
K těm, kdo mají přednost, patří muž v den své svatby, muž o šabatu před svou svatbou a chlapec, který se právě stal bar micva.
5. Po čtení z Tóry následuje poloviční kadiš a poté se čtou znovu poslední verše paraši (maftir). Aliju maftira smí dostat kohen či levita.
O zvláštním šabatu, jako je např. šabat roš chodeš, se z aron ha~kodeš vyjímají dva svitky. Z prvního se čte parašat ha~šavua, z druhého část o specifických obětech, které byly přinášeny v Chrámu. V tom případě je maftir tato zvláštní část.
6. Po čtení maftiru je sefer Tora vyzdvižena tak vysoko, aby všichni shromáždění mohli vidět její písmo. Pak je svitek srolován a zakryt pláštíkem.
V sefardských i dalších obcích je sefer Tora vyzdvižen a ukázán před čtením z Tóry.
Haftara (čtení z Proroků)
7. Po vyzvednutí sefer Tora se čte haftara. Haftara je část z Proroků, jejíž obsah nějak souvisí s parašat ha~šavua. O zvláštních šabatech, kdy se čte ze dvou svitků, souvisí haftara s událostí daného týdne, např. s roš chodeš či nadcházejícím svátkem. (Haftara je obvykle vytištěna v chumaši za parašat ha~šavua.) Ten, kdo obdrží aliju maftira, řekne požehnání před a po haftaře (požehnání jsou uvedena v siduru i v chumaši). Ti, kdo obdrží aliju, říkají svá požehnání hlasitě, aby je slyšelo celé shromáždění a mohlo na každé odpovědět Amen.
8. Přítomní by měli pozorně naslouchat čtení Tóry i haftary. Nesmí mluvit během čtení ani při požehnáních.
9. Muž musí každý týden studovat parašat ha~šavua, než ji uslyší v synagoze. Povinnost splní ten, když si přečte dvakrát text paraši a jednou targum. (Targum je aramejský překlad a výklad Tóry od Onkela, současníka tanaim.) Ve většině chumašim je targum vytištěn vedle textu Tóry. Někteří muži čtou dvakrát každý verš Tóry a pak targum pro tento verš. Jiní čtou dvakrát každý odstavec (Tóra je rozdělena do odstavců písmeny pe nebo samech) a pak studují targum. Tento způsob studia se nazývá šenajim mikra v´echad targum (dvakrát čtení z Tóry a jednou targum) a bývá také označován hebrejským akronymem ŠeMOT.
10. Targum se smí nahradit Rašiho komentářem. Verše, k nimž Raši nemá žádný komentář, by se měly přečíst třikrát. Bohabojný člověk studuje targum i Rašiho.
Kdo nerozumí Rašiho komentáři, smí jej nahradit komentářem, který vysvětluje parašu podle komentáře Rašiho a opírá se o Talmud. Tento komentář se smí studovat v kterémkoli jazyce, jemuž člověk rozumí.
11. Je dvojí vhodný způsob, jak splnit povinnost číst dvakrát Tóru a jednou targum. Buď studovat celou parašat ha~šavua i targum v pátek, nebo studovat každý den týdne část toho, co je povinen a v pátek čtení dokončit. Pokud někdo nemohl dokončit studium před šabatem, měl by je dokončit před denní šabatovou hostinou. Pokud to nestihl, dokončí studium před minchou, anebo nejpozději do následujícího úterý. Jestliže i to promešká, měl by dokončit studium všech parašijot do Simchat Tora. Osoba může začít studovat parašu a targum příštího týdne o šabatu po minše, při níž se obvykle čte první část této paraši.
Musaf
12. Po šacharitu a čtení z Tóry následuje Ašrej a některé další modlitby, a po nich Amida musafu. Ta odpovídá oběti musaf, jež byla v Chrámu obětována o šabatu. Amida musafu obsahuje verše, popisující oběť musaf a prosbu, aby B~h obnovil chrámovou bohoslužbu, abychom opět mohli přinášet oběti.
13. Stanovený čas pro musaf je po šacharitu. Neměl by se odkládat déle než do sedmé ša´a zemanit, tj. jednu ša´a zemanit po polovině dne (přesný čas poloviny dne je uveden v halachických časových tabulkách). I když někdo neřekl musaf včas, smí jej odříkat až do západu slunce.
14. Jestliže se někdo po třech prvních požehnáních musafu splete a bude pokračovat všednodenní Šmone esre (tj. Ata chonen), ihned se přeruší a začne prostřední požehnání musafu (Tikanta šabat).
Po Amidě musafu a chazanově opakování následuje Ejn k´elokejnu, Pitum ha~ketoret, Alejnu l´šabeach a některé další modlitby. Všechny jsou uvedeny v siduru.
Ranní šabatový kiduš
15. Před ranní šabatovou hostinou se pronáší kiduš nad pohárem vína nebo hroznové šťávy. Hlavní součástí denního šabatového kiduše je požehnání nad vínem, Bore peri ha~gafen. Někde se říkají před kidušem různé verše, jejichž obsahem je svatost šabatu. Kiduš se nemá začínat slovy al ken berach Hašem, protože ta jsou uprostřed verše, ale od začátku, Ki šešet jamim. Text ranního šabatového kiduše je uveden v siduru za ranní bohoslužbou.
Pokud šabatové jídlo jí více lidí společně, hostitel nebo někdo z účastníků smí zprostit povinnosti ostatní svým odříkáním kiduše. (Podrobněji o tom, jak to udělat, viz kpt. 17, body 12~13, kde se hovoří o večerním pátečním kiduši.)
16. Jestliže pro ranní kiduš nemáme víno ani hroznovou šťávu, smíme požehnání říci nad chamar medina ~ místním rozšířeným a společensky přijatelným nápojem. Ten, kdo pronáší kiduš nad tímto druhem nápoje, řekne namísto Bore peri ha~gafen požehnání Še~ha~kol nihja bidvaro. Kdo nemá víno ani chamar medina, řekne ranní kiduš nad chlebem. Pivo se pokládá za chamar medina. Někteří lidé říkají kiduš nad brandy a podobnými nápoji. Každý by se měl poradit s halachickou autoritou, které nápoje jsou v jeho regionu považovány za chamar medina.
17. Před kidušem se nesmí nic jíst ani pít. Ale smíme se před šacharitem napít nápoje, který je dovoleno pít před modlitbou (viz kpt. 4, body 3~5). Povinnost říci ranní kiduš je až po šacharitu. To je kvůli tomu, že je zakázáno jíst, dokud se člověk nemodlil šacharit a kiduš je vždy spojen s následujícím jídlem. Ten, kdo má dovoleno jíst před modlitbou, např. ze zdravotních důvodů, má povinnost říci kiduš před modlitbou. Kiduš musí říci nad vínem nebo hroznovou šťávou.
Podle Mišna berura (kpt. 269:1) děti, které dosud nejsou bar micva či bat micva, smí jíst před kidušem.
Ranní šabatová hostina
18. Ráno o šabatu se stůl upraví tak, aby byl připraven k jídlu, až se rodina vrátí ze synagogy. To je jeden ze způsobů, jak ctít šabat.
Halachot pro denní šabatové jídlo jsou stejné jako halachot, vztahující se k večernímu jídlu (kpt. 17). Člověk musí začít jíst bezprostředně po kiduši a na místě, kde se říkal kiduš. Ha~moci se říká nad lechem mišne (krájí se vrchní bochník namísto spodního) a do Birkat ha~mazon se vkládá Rece. Pokud někdo zapomene vložit Rece, v kpt. 12, bod 9 je uvedeno, jak dále postupovat.
19. Povinnost jíst po kiduši bude splněna, sníme~li k´zajit pečiva. Avšak ježto o šabatu se vyžaduje, aby každý jedl tři denní jídla (tj. tři jídla s chlebem), musí přesto říci Ha~moci nad
lechem mišne a jíst šabatovou ranní hostinu, a později třetí jídlo ~ se´udat šlišit.
Každý den sto požehnání
20. Každý den by měl člověk říci aspoň sto požehnání. Do tohoto počtu se počítají požehnání, řečená při modlitbách. Ježto šabatová Amida má pouze sedm požehnání (oproti devatenácti požehnáním v ostatních dnech), musí člověk o šabatu říci mnohem více požehnání, aby dosáhl žádaného počtu. Proto bychom o šabatu měli jíst různé ovoce a pečivo, čichat k vonnému koření atd., abychom doplnili počet požehnání. Každý by však měl dbát na to, aby při těchto požehnáních neříkal bracha še~ejna cricha. (Více o tom v kpt. 10, body 6~7.)
Studium Tóry o šabatu
21. Tur Orach chajim (290) cituje následující midraš:
Tóra si stěžovala Svatému, budiž požehnán: Pane světa! Když (národ) Izraele vstoupí do své země, každý bude spěchat na svou vinici a k svému poli ~ a co bude se mnou? Všemohoucí odpověděl: Mám pro tebe druha, zvaného šabat. O šabatu zanechají své práce a budou se zabývat studiem Tóry.Čas po ranní šabatové hostině by si měl muž vyhradit pro studium Tóry (to se označuje jako kov´im midraš). Jsa osvobozen od každodenních povinností, může se oddat radosti toraického studia. Každý muž je povinen o šabatu studovat Tóru, ale zejména by měli využít příležitost ke studiu Tóry o šabatu ti, kdo jsou během týdne zaměstnáni prací pro obživu. Těm se doporučuje studovat praktické aplikování halachot, aby mohli správně zachovávat micvot a vyvarovali se pochybení.
Mincha o šabatu
22. Mincha začíná Ašrej a U´va l´cijon (některé obce říkají Pitum ha~ketoret a další verše, které jsou uvedeny v sidurech). Poté následuje kriat ha~Tora. Než je sefer Tora vyjmuta z aron ha~kodeš, říkají se různé verše, včetně Va~ani tefilati (ale má modlitba spěje, Hospodine, k Tobě, je čas přízně, B~že nanejvýš milosrdný, odpověz mi, věrný dárce spásy, Ž 69:14).
23. Při minše se čte z Tóry první oddíl parašat ha~šavua nadcházejícího týdne. Ke čtení jsou vyvolány tři osoby ~ kohen, levita a jisrael. (Halachot pro čtení z Tóry, zvedání svitku a rolování viz kpt. 7, body 89~100.)
24. Po Amidě následuje chazanovo opakování Amidy, poté se čtou tři verše, začínající slovy Cidkatecha cedek (Tvá spravedlnost), úplné znění je v siduru. Tyto verše se vynechávají v případě, že by se vynechalo Tachanun, pokud by dané datum připadlo na všední den. Dny, kdy se vynechává Tachanun, jsou vyjmenovány v kpt. 7, bod 87 a v kpt. 8, bod 3.
Mincha končí Alejnu. Další podrobnosti o minše jsou uvedeny v kpt. 8.
25. V zimním období po minše se někde čte oddíl Borchi nafši a patnáct žalmů z Tehilim, jež začínají slovy Šir ha~ma´alot. Jsou uvedeny v siduru za šabatovou minchou. V létě, počínaje šabatem po Pesachu, většina lidí studuje o každém šabatu jednu kapitolu z Pirkej avot. Avot je traktát Mišny, jehož obsahem jsou etické výroky a morální učení našich učenců. Židovský kalendář uvádí, která kapitola Avot se má studovat o kterém šabatu.
Se´uda šlišit (třetí šabatové jídlo)
26. Je micva jíst o šabatu tři denní jídla. Pro třetí šabatové jídlo je stanoven čas odpoledne, od času mincha gedola (půl ša´a zemanit po polovině dne). Nad tímto jídlem se neříká kiduš. S třetím jídlem nutno začít před západem slunce, ale smí se protáhnout až do večera.
Po Ha~moci nad lechem mišne se krájí vrchní bochník, stejně jako při ranní hostině. Pokud někdo jí o šabatu více než tři denní jídla, musí pokaždé říci Ha~moci nad lechem mišne. Každý by si měl naplánovat ranní šabatové jídlo dost brzy, aby měl později chuť na se´uda šlišit. Pokud je někdo sytý a není schopen jíst chleba ke třetímu jídlu, měl by sníst aspoň nějaké pečivo.
27. Do Birkat ha~mazon se vkládá Rece. (Když někdo zapomene na Rece, další postup viz kpt. 12.) I když někdo protáhne se´uda šlišit do noci, vloží Rece do Birkat ha~mazon. Ale pokud se někdo před Birkat ha~mazon modlil ma´ariv, už nebude do Birkat ha~mazon vkládat Rece, protože pro něj svatost šabatu skončila.
Jestliže v sobotu večer začíná roš chodeš, je lépe nejíst chléb při se´uda šlišit, když se začíná smrákat. Kdyby to někdo udělal, nastane halachický problém, zda má či nemá vložit do Birkat ha~mazon vsuvku Ja´ale v´javo. Pokud ale nejedl chléb po setmění, vloží do Birkat ha~mazon jen Rece.