středa 18. července 2012

KŠA, Kapitola 151., Zákaz vylévat semeno bez účelu

1. Je zakázáno vylévat semeno zbytečně. Je to hřích těžší než kterýkoli jiný, zmíněný v Tóře. Kdo masturbuje a způsobí tak, že semeno vytéká zbytečně, nejen spáchal těžký hřích, ale je pod klatbou, o níž je psáno (Iz 1:15) „vaše ruce jsou plné krve“ — je to, jakoby zabil člověka. Podívejte, co napsal Raši o Erovi a Onanovi (sidra Vaješev, Gn 37) — Er i Onan zemřeli kvůli tomuto hříchu. Někdy je tento hřích potrestán tak, že děti zemřou ještě v mládí, B-h chraň, anebo se z nich stanou zločinci a hříšník je uvržen do chudoby.

2. Je zakázáno přivodit si erekci nebo myslet na ženy. Pokud chlípná myšlenka přijde samovolně, měl by muž odvrátit pozornost k Tóře, jež je „rozkošná laň a srnka půvabná“. Oplzlé představy setrvávají jen v mysli, jíž schází moudrost. Muž by se měl velmi úzkostlivě vyhýbat ztopoření. Nemá tedy spát vleže na zádech s tváří vzhůru ani na břiše tváří dolů, ale spát na boku. Dva mládenci nemají spát společně. Člověk nemá pozorovat zvířata při páření, ani dobytek ani drůbež. Je zakázáno jet na koni bez sedla.

3. Je zakázáno držet penis při močení. Pokud je muž ženatý, jeho žena je ve městě a je ve stavu čistoty, nevadí to, poněvadž je možnost styku a muž se tedy nebude oddávat oplzlým představám a nevzruší se. Bohabojný se toho vyvaruje. Držet penis, aniž je to nutno k močení, halacha zakazuje.

4. Muž nemá při večeři nadměrně jíst a pít, ani jíst pokrmy, rozpalující tělo, např. tučná masa, sýry, vejce nebo česnek. Nemá pít nápoje, rozehřívající tělo, všechno to vede ke spáchání hříchu.

5. Kdo má noční poluci (B-h chraň), měl by si ráno, když vstane, umýt ruce a říct s kajícným srdcem: „Pane světa, udělal jsem to neúmyslně, zavinily to hříšné myšlenky a představy. Ať je Tvou vůlí, B-že můj a B-že mých otců, abys ve své slitovnosti vymazal tuto špatnost a chránil mě před hříšnými myšlenkami navěky a navždy. Amen.“

6. Kdo se chce tomuto hříchu vyhnout, střeží svá ústa před kluzkými řečmi, lhaním, roznášením řečí, pomluvami i posměchem. Střeží své uši, aby takové řeči neposlouchaly. Dbá, aby plnil své sliby, nesoužil se příliš a uchránil se chlípných představ. Před ulehnutím by se měl zabývat studiem Tóry anebo odříkat první čtyři žalmy; a neměl by spát v místnosti sám.

7. Jak se ubránit a nepodlehnout tomuto hříchu, popisuje kniha Jesod Josef, kterou autor sestavil ze svatých a starodávných knih. Cituji ve stručnosti: Muž se má snažit působit jako sandak, tj. držet na klíně děti při obřízce, zvláště má být sandakem v chudých rodinách. Má více přispívat na dobročinnost, řádně zachovávat šabat, ctít jej a zapalovat hodně svíček. Má mít v úctě ty, kdo studují Tóru, modlit se s vroucností a slzami, tříbit se v pokoře, a je-li napadán, zůstat tichý a odpouštět. Ve vykonávání micvot má být rázný a rychlý, pokud jej to nerozehřívá, zejména při pečení macot na Pesach. Má vychovávat své děti ke studiu Tóry a cvičit je v bohabojnosti; má vychovat sirotka ve svém domě a jednat s ním tak, jak jedná s vlastními dětmi a vykonat ušlechtilý skutek tím, že přispěje na výbavu chudobným nevěstám. Má být alespoň jedenkrát za měsíc vyvolán k Tóře, pronést požehnání slyšitelným hlasem, dívat se do svitku a potichu číst s kantorem. Má být jedním z prvních deseti mužů, přicházejících do synagogy a vstávat uprostřed noci, aby říkal tikun chacot (půlnoční nářek nad zkázou Jeruzaléma). Není-li schopen vstát o půlnoci, měl by to udělat později. A měl by milovat pokoj a usilovat o něj.