středa 18. července 2012

KŠA, Kapitola 150., Cudné chování

1. Muž si má navyknout být při pohlavním styku ve stavu nejvyšší svatosti a mít čisté myšlenky. Nemá se oddávat hrátkám se svou ženou a poskvrňovat svá ústa kluzkými žerty, ani v důvěrném hovoru s ní. Neboť je psáno (Am 3:13) „dejte výstrahu Jákovovu domu“ a naši moudří říkají (Chagiga 5b): „V den soudu se muži připomenou i chlípné řeči, jež vedl se svou ženou v soukromí.“ Muž by neměl s ženou mluvit při souloži ani bezprostředně předtím, kromě toho, co je nutné k aktu. Není správné, aby měl muž pohlavní styk se svou ženou, když se na ni zlobí, měl by k ní mluvit laskavě, aby ji usmířil. Soulož by měla proběhnout jak nejcudněji možno. On dole a ona nahoře se považuje za nestoudnost; on i ona v téže rovině za zvrhlost. O rabi Eliezerovi se říká (Nedarim 20b), že míval pohlavní styk s takovou bázní a hrůzou, že to vypadalo, jako kdyby byl k němu donucen démonem.

2. Při souloži by měl muž myslet na něco z Tóry nebo na jiné svaté věci; a třebaže je zakázáno pronášet při pohlavním styku svatá slova, je dovoleno myslet na svaté věci, protože se musíme řídit B-žím příkazem (Dt 23:15) „ať je tedy tvůj tábor svatý“. Zákaz je odvozen ze slova erva (nahota těla), o němž se říká (tamtéž) ervat davar — „mrzká věc“, z toho vyvozují naši moudří, že pouze řeč je zakázána (davar znamená také „slovo“), myšlení však je dovoleno.

3. Je zakázáno mít pohlavní styk při světle, i když bude světlo zastíněno závěsem; je však dovoleno udělat před světlem přepážku vysokou (nejméně) deset šířek dlaně. (Viz kpt. 80, b. 76). Rovněž se zakazuje mít pohlavní styk ve dne, i když je místnost zatemněná. Je zakázáno souložit, jestliže v noci svítí měsíc přímo na dvojici, pokud ale světlo nedopadá přímo na ně, bude to dovoleno, zatáhne-li se před svitem závěs. Dopadá-li do místnosti světlo lampy z jiného pokoje, musí se i před tímto světlem zatáhnout závěs.
4. Je zakázáno mít pohlavní styk v přítomnosti další osoby, která je vzhůru, i když je oddělena přepážkou (nejméně) deset šířek dlaně vysokou. Pohlavní styk je dovolen v přítomnosti dítěte, jež neumí mluvit.

5. Muž má zakázáno dívat se na pohlavní orgán své ženy. Kdo to dělá, postrádá studu a hřeší proti (Mi 6:8) „a pokorně chodil“, což znamená také „v cudnosti“. Neboť kdo je moudrý, nemá sklon k hříchu, jak je psáno (Ex 20:17): „Aby bázeň Jeho byla mezi vámi (což také znamená mít stud), abyste nehřešili.“ Díváním v sobě vzbouzí oplzlé myšlenky. A kdo líbá pohlaví, porušuje všechno toto a navíc hřeší proti (Lv 11:43) „neuvádějte v opovržení sami sebe“.

6. Je zakázáno mít pohlavní styk v místnosti, kde se nachází svitek Tóry, musí být odnesen do jiné místnosti. Není-li tam další místnost, musí se před svitek postavit přepážka (nejméně) deset šířek dlaně vysoká. Přepážka musí být neprůhledná, aby svitek neprosvítal skrze ni. Závěs kolem postele se nepovažuje za přepážku, ježto se může pohnout, pokud se dole nepřiváže. Tfilin, Tanach a další svaté knihy, např. Talmud, Midrašim, komentáře se musí vložit do dvojího obalu — „nádoby v nádobě“. Druhý obal je platný pouze tehdy, když není určen výlučně pro svaté věci; je-li obal výhradně k tomu účelu, pak i kdyby jich bylo deset na sobě, budou považovány za jediný. Když se na truhlu se svatými knihami rozprostře pokrývka, považuje se to za obal v obalu. Toto vše platí, ať jsou spisy psané či tištěné. Pokud je uvnitř místnosti připevněna mezuza, musí se také zakrýt dvěma vrstvami, aby se to mohlo považovat za obal v obalu. Jméno Šadaj by mělo být zakryto, skleněný obal nestačí, poněvadž zakrytí musí být neprůhledné.

7. Muž se ke své ženě nesmí chovat příliš důvěrně, kromě příslušné doby, jež je vymezena konání manželské povinnosti, jak je psáno (Ex 21:10) „a nesmí ji zkrátit na manželském právu“. Muži mocné tělesnosti, kteří se těší z rozkoší života, mají výnosné domácí zaměstnání a žádnou námahu, by měli manželskou povinnost plnit každou noc. Dělníci, pracující ve městě, v němž bydlí, měli by povinnost plnit dvakrát týdně, pracují-li ale v jiném městě, pouze jedenkrát týdně. Obchodníci, cestující se svými mezky po vesnicích, aby koupili obilí, které ve městě prodají a muži s podobným zaměstnáním měli by svou manželskou povinnost konat jednou týdně. Muži, dopravující náklad ze vzdálených míst na velbloudech, měli by manželskou povinnost konat jednou za třicet dní. Čas předepsaný pro muže učené je od šabatového večera do šabatového večera. Muž má plnit svou povinnost, i když je žena těhotná nebo kojí, nesmí svou ženu připravit o její práva (je-li žena svolná), ani když už splnil micvu peru u-revu. Pokud svou ženu připravuje o její práva proto, aby ji trápil, hřeší proti B-žímu příkazu „a nesmí ji zkrátit na manželském právu“.

8. Každý manžel je povinen vejít ke své ženě v noci po jejím rituálním ponoření, také v noci předtím, než se muž vydá na cesty (pokud nekoná cestu kvůli micvě). Když muž vidí, že manželka se snaží upoutat jeho zájem, zdobí se a chce se mu zalíbit, je povinen k ní vejít, i když to není ve stanovený čas, z takového spojení vzejdou výtečné děti. Ovšem pokud se ho žena dožaduje nepokrytě, je nestoudná a považuje se za běhnu (zonu), s níž muž nesmí žít.

9. Smyslem pohlavního styku nemá být ukojení mužovy žádostivosti, ale splnění manželské povinnosti (jakoby splácel dluh) a plnění příkazu svého Tvůrce; pak bude mít děti, které budou studovat Tóru a plnit její příkazy. Správné je rovněž myslet na zušlechtění plodu, protože naši moudří, požehnané paměti uvádějí (Nida 31a): „V prvních třech měsících (těhotenství) je styk těžký pro ženu a dobrý pro dítě, v dalších třech měsících je těžký pro ženu i pro dítě, a v posledních třech měsících je dobrý pro ženu i pro dítě, protože způsobí, že dítě se narodí dokonalé a čilé.“ Pokud je muž ovládnut rozdychtěností a souloží se svou ženou proto, aby zabránil hříšnému chtíči, bude za to také odměněn. Lépe je však ovládnout svou vášeň, neboť jak říkají moudří (Sukot 52b) „muž má orgán malý, a nechá-li jej hladovět, bude spokojen, když jej rozhýčká, bude hladovět“. Kdo necítí potřebu styku a záměrně v sobě vyvolává chlípnost, poslouchá rady jecer ha-ra.

10. Pokud možno měl by muž dbát na to, aby neměl pohlavní styk na začátku ani na sklonku noci, ale uprostřed. Neměl by se dotýkat penisu ani kvůli styku, dokud si neumyje řádně ruce, tj. třikrát střídavě, jak uvedeno v kpt. 2.

11. Je zakázáno mít pohlavní styk na tržišti, ulici, v zahradě či sadu. Dovoleno je to pouze v obydlí, aby to nebylo jako nemanželský styk.

12. Je-li v zemi hladomor a obilí zdražilo na dvojnásobek ceny (i když ve svém domě má člověk obilí spoustu), anebo když na zemi dolehne jiná katastrofa (B-h chraň), je zakázáno mít pohlavní styk, vyjma v noci po ženině rituálním ponoření. Bezdětní však mohou mít sexuální styk bez omezení.

13. Muž by měl mít styk se svou ženou, jen když si to ona přeje, jinak ne, rozhodně má zakázáno nutit ji. Neměl by s ní mít styk, pokud ji nenávidí anebo ona nenávidí jeho a říká mu, že si jeho pozornosti nepřeje, třebaže souhlasí s pohlavním stykem. Pokud se muž rozhodl, že se s ženou rozvede a ona to dosud neví, nesmí s ní muž souložit, ani když k ní necítí nenávist. Muž by také neměl mít styk se svou ženou, když ona již spí, nebo když on či ona jsou opilí.

14. Hosté mají zakázáno mít pohlavní styk, ledaže mají vyhrazenu zvláštní místnost. Nesmí ale spát na prostěradlech, která patří hostiteli.

15. Podle hygienických zásad by muž neměl mít sexuální styk, když je sytý ani když je hladový, ale když tráví. Neměl by mít styk vstoje ani vsedě, ani v den, kdy se koupal nebo měl přiloženy baňky, jakož ani v den, kdy se vydává na cesty nebo se vrací z cest (pokud cestuje pěšky), a je to zakázáno i předtím či potom.

16. Muž nemá souložit v posteli, kde v nohách leží dítě staré méně než jeden rok; a nemá mít styk dřív než hodinu poté, co byl na záchodě. /1/ Kojící žena by měla souložit jen když dítě spí, a pokud dítě nepláče/2/, neměla by je po styku kojit dříve, než po uplynutí 2/3 hodiny.

17. Mužovo semeno je životní síla jeho těla a světlo jeho očí, a vytéká-li nadbytečně, tělo zeslábne a život se zkrátí. Kdo holduje nenasytně pohlavním stykům, rychle zestárne, jeho síla ochabne, jeho oči se zkalí, jeho dech bude odporný, zřídnou mu vlasy, vypadají řasy i obočí, vyrostou vousy, chloupky v podpaždí a na nohou, zuby mu vypadají a dolehnou na něho mnohé bolesti. Věhlasní lékaři říkávali, že jeden muž z tisíce zemře na nemoci, ale devět set devadesát devět zemře následkem nadměrných pohlavních styků. Muž by se tedy měl cvičit v sebeovládání.


POZNÁMKY k 150. kpt.:

/1/ MB 240:54 omezuje tuto dobu na 9 minut. Některé autority uvádějí, že v současnosti toto pravidlo neplatí, protože naše záchody se liší od venkovních záchodů talmudického období.

/2/ MB (tamtéž) uvádí, že i v tom případě by žena měla počkat nejméně 9 minut, než začne kojit.