pátek 13. července 2012

KŠA, Kapitola 39., Jídlo a pití před pravidelným denním jídlem

1. Není jednoznačně stanoveno, jak se má zachovat člověk, když chce předtím, než si umyje ruce před denním jídlem, sníst něco (či napít se nápoje — kromě vína), co pak bude jíst také během jídla. Rabínské autority se neshodují v názoru, zda to, co bylo snězeno a vypito před umytím rukou, vyžaduje požehnání po snězení — bracha acharona, anebo zda je to zahrnuto v modlitbě po jídle — Birkat ha-mazon. Přitom nezáleží na tom, zda pokrm při jídle bude vyžadovat zvláštní požehnání (např. ovoce), anebo nebude (zelenina, brambory). Nejlépe je tedy jíst ty druhy pouze před jídlem, říci pak bracha acharona a už je nejíst během jídla. /1/ Když jsme zapomněli říci bracha acharona před jídlem, smíme je říci i v průběhu jídla, nebo i po Birkat ha-mazon. /2/ Pokud jíme ty pokrmy také při denním jídle, pak bychom měli pojíst trochu i po jídle a poté říci bracha acharona s úmyslem zahrnout požehnáním i vše, co jsme snědli a vypili před jídlem.

2. Podle některých autorit člověk smí pít víno před umytím rukou, i když nemá v úmyslu pít je během jídla — poněvadž víno je považováno za stimulans, je započítáno do jídla a je osvobozeno od bracha acharona pronesením Birkat ha-mazon po jídle. Jiné autority soudí, že i když člověk pije víno při jídle, víno vypité před jídlem není osvobozeno od požehnání pronesením Birkat ha-mazon. Člověk by tedy neměl pít před umytím rukou žádné, leda by vypil reviit vína (tj. nejmenší množství, vyžadující vyslovení bracha acharona) také po Birkat ha-mazon a poté pronesl požehnání Al ha-gefen. Tím by zahrnul i víno vypité před umytím rukou. /3/ Pokud se chce člověk před jídlem napít jiných alkoholických nápojů, měl by dát pozor, aby vypil množství menší než odpovídá množství olivy (k´zajit /4/), bez ohledu na to, zda chce pít i v průběhu jídla. Ale i když vypije k´zajit a více, je pochybnost, zda se má či nemá říci bracha acharona. /5/

3. Kdo chce před umytím rukou sníst sladké pečivo, koláče, dort atd., po nichž se říká požehnání „Al ha-michja — za výživu“, pak Birkat ha-mazon osvobodí tyto pokrmy od bracha acharona, bez ohledu na to, zda člověk má v úmyslu jíst je i během jídla. Nesmí však být dlouhá přestávka mezi snězením koláče a umytím rukou. Pokud ale člověk nechá uplynout dlouhý časový interval, řekne nejdřív požehnání Al ha-michja /6/, i když zamýšlí jíst tentýž pokrm i při jídle.


POZNÁMKY k 39. kpt.:

/1/ MB (176:2) uvádí, že i když člověk tyto druhy jí proto, aby zvýšil svou chuť k jídlu, lépe je nejíst je bezprostředně před jídlem.

/2/ Kdo se bude řídit podle ŠA, vyhne se všem problémům. Pozdější halachické autority se shodují: bude-li člověk jíst před jídlem (pokrmy vyžadující zvláštní požehnání při jídle) s vědomím, že je bude jíst i při jídle, nemusí říkat bracha acharona. Ale pokud bude jíst pokrm, který nevyžaduje zvláštní požehnání při jídle, vyžaduje se vyslovení bracha acharona (Chaje Adam, pesokim rabi Šneura Zalmana z Ljadi, a MB 176:2).

/3/ Kdo se tím neřídil a pil víno před jídlem, nemusí říkat bracha acharona. Měl by myslet na to, že Birkat ha-mazon zahrne i víno vypité před jídlem (ŠA HR 174:6,MB 174:6). Neplatí to pro víno vypité při šabatovém či svátečním kiduši, v tom případě se víno automaticky spojuje s jídlem, je tedy zahrnuto v Birkat ha-mazon ŠA HR 174:8).

/4/ Podle Šiurej Tora „k´zajit“ = asi 26g. Rav Moše Feinstein stanovuje množství na přibližných 31g a Chazon Iš na přibližně 36g.

/5/ ŠA HR (174:3) MB (174:6) vysvětlují, že alkoholické nápoje povzbuzují chuť k jídlu a jsou tedy součástí jídla a tím zahrnuty v Birkat ha-mazon.

/6/ Ve svých pesokim k siduru uvádí rabi Šneur Zalman z Ljadi, že je správné říci nad pečivem Al ha-michja, pokud je člověk nejedl k povzbuzení chuti.