pondělí 16. července 2012

KŠA, Kapitola 101., Příprava jídla na druhý den svátku

1. Všechny práce, jež je dovoleno vykonávat o jom tov, smí se konat pouze pro potřebu toho dne. Je zakázáno připravovat první den svátku jídlo na druhý den (platí to i pro Roš ha-šana, viz kpt. 99, bod 2). Zvláště je zakázáno připravovat něco na všední den. Jestliže ale vaříme jídlo na první den svátku, smíme vařit ve větším hrnci a nechat něco na večer nebo na druhý den. Je to však dovoleno pouze u pokrmů, které chutnají lépe, když se vaří ve větším množství (např. maso) a s podmínkou, že neurčíme zbytek výslovně na večer či na další den. Ostatní pokrmy se nesmí připravovat ve větším množství, než je potřeba toho dne, poněvadž chystat více znamená vyvinout více námahy. /1/

2. I činnost, která není skutečnou prací (např. donést vodu nebo přinést víno na kiduš či havdalu), je zakázána, pokud je to na další den. Je také zakázáno dát první den svátku svíce do svícnu či upevnit knot do lampy, pokud budou rozsvíceny až večer (leda by se použily už před večerem, anebo jsou určeny k osvětlení synagogy).

3. Když nám nežid přinese první den svátku rybu nebo ovoce a máme podezření, že rybu chytil či ovoce natrhal téhož dne, nebo že je přinesl z větší vzdálenosti, než je hranice šabatového pásma (viz kpt. 95), nesmíme se toho dne produktů dotknout. Smíme je jíst druhý den svátku, pokud nám je nežid dal ze známosti a nezmínil cenu (srovnej s kpt. 99, bod 2). Pokud je přinesl první den Roš ha-šana, nesmíme je jíst ani druhý den.

4. Jestliže nežid přinesl poživatiny záměrně pro Žida — ať jako dar či na prodej — budou k použití zakázány i druhý den. /2/ Když je ve čtvrtek i pátek jom tov, pak v krajním případě lze připustit, aby se poživatiny přenášely a vařily v pátek, k poctě šabatu. I toto je však zakázáno na Roš ha-šana.

5. Nadojí-li nežid mléko první den svátku pod dohledem Žida, lze je použít druhý den. Pokud bylo nadojeno o ša­batu a v neděli je jom tov, bude mléko zakázáno první den svátku (srovnej s kpt. 99, b. 2). O Roš ha-šana bude mléko nadojené první den zakázáno i druhý den a rovněž o šabatu, který následuje hned poté (viz kpt. 99, b. 2).

6. Knot, použitý první den svátku, lze použít i druhý den. O Roš ha-šana je to však zakázáno. Je také zakázáno zapálit druhý, nepoužitý konec knotu. /3/ Knot se však smí přenášet; smíme jej tedy z lampy odstranit a místo něj vložit nový. To platí, když svátek následuje hned po šabatu (viz Turej zahav, na konci kpt. 501).


POZNÁMKY k 101. kpt.:

/1/ Pokud vaření nevyžaduje obzvláštní námahu navíc — např. vařit velký hrnec vody, ačkoli jí potřebujeme jen sklenici první den — je dovoleno a zbytek smí zůstat na další den. (ŠA 503:2)

/2/ MHŠ 6, 8 vysvětluje, že zákaz uvedený v tomto bodě platí jen tehdy, když máme podezření, že nežid chytil či připravil poživatiny první den svátku. Ale je-li první den jídlo zakázáno kvůli obavě, že bylo přineseno z větší vzdálenosti než hranice šabatového pásma, bude druhý den dovoleno.

/3/ ŠA HR 501:18 a MB 501:34 požadují upevnění nových knotů, jak vyžaduje KŠA, avšak nezakazují zapálení starých knotů. Není-li tedy jiná možnost, lze je použít.