pondělí 16. července 2012

KŠA, Kapitola 115., Když připadne 14. nisan na šabat

1. Jestliže den před Pesachem (14. nisan) připadá na šabat, provádí se hledání chamecu ve čtvrtek večer, v předvečer 13. nisanu. Po skončeném hledání bychom měli zrušit kvas formulí Kol chamira (vše kvašené, viz kpt. 111, bod 10) a v pátek dopoledne jej spálíme (do jedenácti hodin), avšak už bez pronesení Kol chamira, tu řekneme o šabatu po ranním jídle.

2. Prvorozený syn se ve čtvrtek postí; je-li pro něj obtížné postit se tak dlouho, dokud neskončí hledání chamecu, smí před hledáním sníst malé občerstvení, anebo pověří hledáním někoho jiného (a pak smí před hledáním jíst).

3. Na tento šabat by se neměl připravovat žádný pokrm z mouky či krup, protože zbytky pokrmu se mohou přilepit k hrncům, a ty se nesmějí umýt, protože je šabat. /1/ Měly by se tedy vařit jen pokrmy, které neobsahují těsto. Po jídle se ubrus důkladně vytřepe a uloží spolu s nádobami, jichž se užívá na chamec do místnosti, která se během Pesachu nebude používat. Pokud zbyl nějaký chléb, měli bychom jej dát nežidovi, musíme však dbát na to, aby jej (o šabatu) nevynesl do veřejného prostoru (viz kpt. 82, bod 9). Zamést v domě by měl nežid, budeme-li zametat sami, použijeme něčeho, čím se o šabatu smí zametat (viz kpt. 80, bod 73).

4. Šacharit o šabatu by měl být brzy ráno, abychom ranní jídlo skončili v době, kdy ještě je dovoleno jíst chamec. Je dobré rozdělit si ranní jídlo na dvě části: sníst trochu, říci Birkat ha-mazon, pak chvilku vyčkat, projít se nebo pohovořit o nějakém svatém tématu, a pak si znovu umýt ruce, jíst a zopakovat modlitbu po jídle: tím splníme povinnost jíst tři šabatová jídla. /2/

5. Je zvykem číst haftaru z Mal (3:4) /3/, neboť je v ní psáno (verš 10) „přinášejte desátky do mých skladů“. Téma se hodí pro tento den, poněvadž podle některých autorit byl právě 14. nisan dobou pro odvádění desátků ve čtvrtém roce šmity (sedmiletého cyklu — viz Lv 25:1-4) a v sedmém (šabatovém) roce šmity. V tento den se odvádělo levitům veškeré obilí, odložené na desátky za tři roky a uchovávané v domě.

6. V tento pátek musí každý muž obzvlášť pamatovat na to, aby se přesvědčil, že v jeho domácnosti byla oddělena chala z chleba, pečeného na šabat. Pokud se právě tento pátek na oddělení chaly zapomnělo, bude další postup velmi složitý, poněvadž chalu nelze oddělit o šabatu, ani počkat s oddělením po šabatu — bude Pesach. Magen Avraham (506:8) uvádí, že v tom případě se má celý chléb darovat nežidovi před začátkem doby, kdy už je zakázáno mít prospěch z chamecu. Ostatní autority s tím nesouhlasí a navrhují jiná řešení, jsou to však jen řešení nouzová. Nejlépe je dát si na tuto věc velký pozor.


POZNÁMKY k 115. kpt.:

/1/ Je zakázáno hrnce umýt, neboť je zakázáno mýt nádobí a talíře, které nepoužijeme o šabatu samotném. Kvůli těmto obtížím mnoho Židů vaří a chystá na šabat pokrmy, jež jsou vhodné pro Pesach. Pro požehnání Ha-moci jedí malé chaly u stolku, poněkud stranou od šabatového stolu.

/2/ Toto pravidlo se týká pouze těch, kdo jsou svědomití a jedí při třetím šabatovém jídle chléb. Podle Ramy (Orach chajim 444:1) by člověk měl jíst třetí jídlo v náležitou dobu a jíst maso, rybu či ovoce.

/3/ V některých komunitách se tato haftara čte vždy o šabatu před Pesachem.