pondělí 16. července 2012

KŠA, Kapitola 111., Bedikat chamec a biur chamec (hledání a zrušení chamecu)

1. Večer před Pesachem (tj. večer mezi 13. a 14. nisanem), bezprostředně po setmění, je nutno provést bedikat chamec (hledání chamecu). Půl hodiny před setměním je zakázáno začít s jídlem či s jakoukoli prací.

2. Hledání se provádí s jednou voskovou svíčkou (ze včelího vosku), která má jeden knot, ne několik spojených, protože pak by byla jako pochodeň. Nemáme-li svíčku z včelího vosku, můžeme použít lojovou. /1/

3. Musí se prohlédnout všechny místnosti, v nichž by se chamec mohl nacházet, tedy i sklepy, půdy, komory, skladiště a kůlny. Rovněž se musí prohlédnout všechny nádoby, v nichž se uchovává chamec. Před vlastním hledáním by se všechny tyto prostory měly pečlivě zamést a zbavit chamecu, aby se obřad hledání usnadnil.

4. Hledání nevyžadují stáje (chlévy), v nichž je dobytek krmen zrním, ani kurníky a výběhy, kde se sype drůbeži. Je totiž pravděpodobné, že zrní se tam nikdy nestalo chamecem, a i když k tomu došlo, pravděpodobně bylo všechno sežráno a nic nezbylo. Pokud ovšem se zvířatům dávalo zrní, které již bylo chamecem, musí se provést hledání. V tom případě zbývá jen možnost, že zvířata snad sežrala všechno zrní, a nesmíme spoléhat jen na ni.

5. Je třeba prohledat všechny místnosti kousek po kousku s největší pečlivostí, všechny kouty a škvíry. Musíme také prohledat kapsy všech oděvů svých i našich dětí; a následujícího rána, kdy se chamec spálí, bychom měli oděvy důkladně protřepat.

6. Místnosti, jež byly před Pesachem prodány nežidům i s chamecem v nich uloženým, musí být večer prohledány jen tehdy, když smlouva nabude platnosti až následujícího rána: v tom případě místnosti patří večer ještě Židovi a musí se tedy prohledat.

7. Dříve než začneme s hledáním, řekneme požehnání Al biur chamec (Jenž nás posvětil Svými příkazy a nařídil nám zničení chamecu). Požehnání zmiňuje zničení chamecu, přestože chamec nezničíme hned; je to odkaz na chamec, o němž nevíme — po skončeném hledání provádíme zrušení tohoto chamecu. Mezi požehnáním a zahájením vlastního hledání nesmí být žádná přestávka. Je dobré nedělat přestávku ani během hledání, vyjma té, která souvisí s hledáním. Jedno požehnání stačí pro několik domů.

8. Je zvykem /2/ dát předem na několik míst drobty chleba tak, abychom je pak při hledání našli, poněvadž kdyby se vůbec žádný chamec nenašel, požehnání by bylo řečeno bezúčelně. Ovšem pokud nevykonáme vlastní hledání a pouze sesbíráme připravené drobty, nesplnili jsme micvu hledání a požehnání jsme řekli nadarmo (bracha levatala).

9. Před hledáním odložíme na bezpečné místo všechen chamec, který chceme jíst nebo jej prodat. Chamec nalezený při hledání pečlivě zabalíme a dáme tam, kde jej ráno snadno najdeme, abychom jej pak mohli spálit.

10. Ihned po skončeném hledání musíme zrušit veškerý chamec v našem vlastnictví, o němž nevíme — tj. všechen chamec mimo ten, který zamýšlíme jíst, prodat nebo zničit následujícího dne. Podstata zrušení spočívá v našem pevném rozhodnutí považovat veškerý chamec v našem vlastnictví za neexistující, bezvýznamný, za prach, který není naprosto k ničemu. Naši moudří vyžadovali, aby člověk toto rozhodnutí formuloval slovně a stanovili formuli v aramejštině, začínající slovy kol chamira (všechno kvašené) — najdeme ji v pesachové Hagadě. Kdo nerozumí aramejskému originálu, řekne prohlášení v jazyce, jemuž rozumí: Kol chamira v´chamija... (ať není ničím všechno kvašené a všechno kvasivé..., co je v mém vlastnictví a co jsem neviděl, co jsem přehlédl, o čem vím i o čem nevím; ať je to jako prach země).

11. Ačkoliv jsme chamec zrušili již večer po hledání, měli bychom zrušit chamec znovu následujícího rána po spálení nalezeného chamecu, a zahrnout do formule Kol chamira všechen chamec, který nám patří.

12. Pokud chceme v místnosti, která musí být před Pesachem prohledána, uskladnit ovoce, dříví atd. a po uložení věcí by prohledání nebylo možné, měli bychom místnost prohledat večer předtím, než tam věci uskladníme, i když do Pesachu zbývá ještě dost času, i když to bude bezprostředně po Pesachu. Jestliže jsme z nepozornosti zapomněli místnost prohledat předem, ale máme v úmyslu odklidit věci z místnosti dřív, než je nutno provést hledání kvasu, nemusíme si dělat starosti; máme-li však v úmyslu odklidit věci z místnosti až během pesachového týdne, musíme věci vyklidit hned a místnost prohledat, i když nám to způsobí potíže a finanční škodu.

13. Jestliže uložíme věci ve skladišti s úmyslem vyklidit je až po Pesachu, bude vše záviset na tom, kdy je tam uložíme. Zbývá-li do Pesachu více než třicet dní, nemusíme místnost prohledávat (pouze z ní odstranit to, co určitě je chamec) a řečením Kol chamira bude zahrnuta i tato místnost. Pokud ale do Pesachu zbývá méně než třicet dní, musíme místnost prohledat hned (neboť pesachové zákony jsou vykládány třicet dní před Pesachem). I když jsme z nedbalosti na hledání zapomněli, musíme skladiště vyklidit a prohledat je večer poté, co jsme si své opomenutí uvědomili.

14. Pokud skladujeme nezkvašené obilí v sýpce, ale později obilí na dně a při stěnách kvůli vlhku zkvasí, pak i když jsme tam obilí uskladnili méně než třicet dní před Pesachem, nemusíme sýpku večer před 14. nisanem vyklízet a prohledávat, postačí říci formuli Kol chamira. Když se tam najde nějaké zkvašené obilí, je nutno poradit se s kompetentním rabínem (chacham), protože na tuto situaci existují rozdílné názory.

15. Během třiceti dnů před Pesachem nesmíme házet drůbeži zrní na vlhké místo, abychom je nezapomněli vymést pryč.

16. Chystáme-li se na cestu, měli bychom určit náhradníka, který prohledá a zruší náš chamec a musíme mu výslovně říci, že je náhradníkem pro hledání i pro zrušení. Náhradník pak musí ve formuli zmínit jméno vlastníka: „...co je ve vlastnictví XY (jméno)“. Avšak ať budeme kdekoli, i my sami musíme ráno před začátkem Pesachu zrušit kvas, který je v našem vlastnictví.

17. Pokud najdeme ve svém příbytku nějaký chamec během chol ha-moed Pesach, měli bychom jej vzít a spálit. I když to bude jen množství k´zajit, měli bychom nejdříve pronést formuli Al biur chamec. Když najdeme chamec první či druhý den svátku, anebo o šabatu chol ha-moed, nebo o šabatu, který je den před Pesachem, kdy se chamecu nesmíme dotknout, protože je mukce (viz kpt. 99), měli bychom jej zakrýt nádobou až do konce svátku či šabatu a pak jej spálit. Pokud najdeme chamec poslední dva dny Pesachu, měli bychom jej spálit po skončení svátku bez pronesení formule, i když ho bude více než k´zajit.


POZNÁMKY k 111. kpt.:

/1/ V současnosti není-li k dispozici svíčka z včelího vosku, je vhodné použít jakoukoli svíci, jejíž vosk je košer a parve.

/2/ ŠA HR 432:11 a MB 432:13 uvádějí, že i když se žádný chamec nenajde, požehnání se nepovažuje za bezúčelně pronesené. I tyto texty zmiňují zvyk Ari z´´l schovat deset drobtů chleba.

/3/ Z ŠA HR 432:13 a MB 436:23 plyne, že pokud není obtížné věci vyklidit, měly by být vyklizeny ihned a místnost prohledána.

/4/ Rabínské autority se rozcházejí v názoru, zda se požehnání v tomto případě má říci, nebo ne. Podle ŠA HR 446:1 by se požehnání mělo říci. Podle MB 435:5 by se říkat nemělo.