pondělí 16. července 2012

KŠA, Kapitola 112., Co z chamecu si smíme a nesmíme ponechat o Pesachu

1. Nesmíme mít ve vlastnictví nic, co obsahuje chamec, i kdybychom celou věc odstranili a zbyl jen kousek. Pokud potravina nikdy chamec neobsahovala, pouze se vařila v nádobě, používané na chamec anebo je v takové nádobě naložena, tuto potravinu smíme mít přes Pesach, i kdyby se chamec vařil v nádobě téhož dne — s podmínkou, že jsme potravinu v nádobě vařili či do nádoby nakládali před Pesachem. Ale vše, co se v nádobě používané pro chamec vařilo během Pesachu, musí se spálit.

2. Když jsou v obilí zrna naklíčená či rozbitá, byť to byla jen nepatrná část z celkového množství, anebo se na obilí vylila voda či bylo obilí propláchnuto vodou, nesmíme si je během pesachového týdne ponechat, ani z něj nic připravit. Jestliže navlhlé obilí prodáme bližnímu, musíme jej upozornit, aby je neměl doma o Pesachu. Máme zákaz prodat je nežidovi, pokud je pravděpodobné, že by je prodal opět Židovi, a ten by je vlastnil o Pesachu.

3. Během Pesachu je dovoleno nosit oděv, který je vypraný a naškrobený, nesmíme však pokrývat stůl ubrusem, na němž lze škrob nahmatat, poněvadž částečky škrobu by mohly spadnout do jídla. Je co nejpřísněji zakázáno dát pesachovou mouku do naškrobeného pytlíku.

4. V dřívějších dobách se vyráběl klih podomácku smícháním mouky s dalšími látkami. Je dovoleno tímto klihem lepit papír na okna i během třiceti dnů před Pesachem, pokud klih není vidět — naši moudří to dovolují, ježto klih není skutečný chamec a navíc je přikrytý. Pokud ale je klih zvenčí viditelný, bude to zakázáno. Když se papír nalepí více než třicet dní před Pesachem, je to dovoleno bez výhrad.

5. O chol ha-moed Pesachu je dovoleno psát inkoustem, připraveným před Pesachem z piva, ježto pivo bylo už před Pesachem nepoživatelné i pro psa. Toto platí pro veškerý chamec, který byl už před Pesachem nadobro zkažený — lze si jej přes Pesach ponechat i mít z něj užitek. Pokud ale nežid vyrobí z piva inkoust o Pesachu, Žid z něj nesmí mít žádný prospěch, poněvadž o Pesachu má Žid zakázáno mít prospěch z chamecu, patřícího nežidovi.

6. Všechny nádoby, které nebyly vykošerovány pro Pesach, by se měly dopoledne 14. nisanu (do šesté ša´a zemanit —sezónní hodiny toho dne) důkladně vydrhnout a vypláchnout tak, aby na nich nezůstalo nic z chamecu, a poté uložit na nepříliš používaném místě, tj. kam člověk o Pesachu nevstoupí. Nejlépe je zamknout je do zvláštní místnosti a klíč po dobu Pesachu schovat.