středa 18. července 2012

KŠA, Kapitola 155., Oddělení před začátkem menstruace

1. Rabíni uvádějí v Barajtě (Ševuot 18b): „Je psáno (Lv 15:31): ‚Budete oddělovat syny Izraele od jejich nečistoty.‘ Rabi Jošia řekl: Z tohoto verše vyvozujeme výstrahu židovským mužům, aby se oddělili od svých žen před začátkem jejich periody. Jak dlouho předtím? Raba odpovídá (Avoda zara 75a): ‚Ona.‘ Slovo ona znamená buď den nebo noc.“ Pokud tedy ženina pravidelná menstruace nastává během dne, bude pro svého muže zapovězená od začátku toho dne, i když obvykle začíná krvácet až na konci dne. Jestli obyčejně začíná krvácení ráno, ale tentokrát k němu nedošlo, bude přesto svému muži zakázaná celý den až do večera. Pokud ženina pravidelná menstruace obyčejně nastává během noci, bude pro svého muže zapovězená celou noc, ať začne krvácet na začátku či na sklonku noci. Podle mnoha autorit je ve zmíněné době zakázán nejen pohlavní styk, ale veškeré projevy důvěrnosti; je správné řídit se tímto přísnějším názorem.

2. Některé autority jsou toho názoru, že ona = 24 hodin, tj. začíná-li krvácení v noci, bude žena pro svého muže zakázaná i po celý předchozí den; a začíná-li ve dne, bude žena svému muži zakázaná také po celou předešlou noc. Je správné řídit se tímto názorem. /1/ Jestliže však se manžel v tu dobu vydává na cesty nebo se z cesty vrátil, anebo žena vykonala rituální ponoření večer před dnem, kdy začne její měsíční krvácení, nemusí se řídit přísnějším názorem.

3. Žena, jež nemá pravidelnou periodu, určí si jako stálý interval třicet dnů od začátku předchozí menstruace /2/; to se označuje jako ona benonit (průměrná perioda) — např. žena začala krvácet v pondělí týdne, kdy se čte sidra Noah, potom dnem příštího krvácení bude středa týdne, kdy se čte sidra Toldot (tj. po 30 dnech). Navíc musí žena sledovat, zda další data, kdy občas mívá menstruaci, přicházejí po stejném počtu dní anebo ve stejném dni měsíce. Kdykoli má důvod očekávat krvácení, manžel se od ní musí předtím oddělit na dobu ona, jak bylo vysvětleno. /3/

4. Když žena ucítí, že krvácí, musí předpokládat, že možná i příště začne krvácet ve stejný den a stejný čas. Zejména nemá-li periodu pravidelnou, musí očekávat, že krvácení se dostaví ve stejnou dobu a podle toho určí začátek menstruace. Avšak i žena s pravidelnou periodou, pokud začala krvácet mimo pravidelný čas, musí toto krvácení sledovat, zda se nezměnila její pravidelná perioda. Jestliže se její pravidelná perioda nezměnila, ale žena začala krvácet ještě i kromě své pravidelné periody, nemusí se tím znepokojovat, neboť má periodu pravidelnou a netřeba se bát, že by měla i nepravidelnou.

5. Příklad ženy s nepravidelnou periodou: Začala krvácet druhý den roš chodeš ijar, kdy roš chodeš je dva dny, a pak začala znovu krvácet dvacátého pátého ijaru. Musí tedy vést v patrnosti roš chodeš sivan, neboť je možné, že začátkem její periody je roš chodeš (a musí tedy bedlivě sledovat i druhý den sivanu, protože možná je to průměrná perioda). /4/ Jestliže nezačala krvácet ani na roš chodeš sivan ani druhého sivanu, musí předpokládat, že možná začátek menstruace přichází po určitém počtu dní. Ježto byl mezi oběma menses interval 23 dnů (nepočítaje v to počáteční dny obou krvácení), musí žena odpočítat 23 dnů a pak očekávat krvácení. Ke čtyřem dnům ijaru připočte tedy 19 dnů sivanu a dvacátého bude očekávat začátek menstruace. Pokud k tomu nedojde dvacátého sivanu, bude žena sledovat datum dvacátého pátého, ježto možná její perioda začíná vždy dvacátého pátého dne v měsíci (a bude dávat pozor i dvacátého šestého, protože možná je to průměrná perioda). Avšak nemusí vést v patrnosti roš chodeš tamuz, neboť roš chodeš ijar již byl jako začátek vyloučen, když menstruace nezačala o roš chodeš sivan. (Začátek se stanovuje ze tří po sobě jdoucích menstruačních cyklů, proto se vyloučí termín, který prošel bez krvácení.)

6. Příklad ženy s pravidelnou periodou: Určila svůj začátek menstruace intervalem 25 dnů, ale krvácet začala až dvacátého osmého dne, musí tedy příště vést v patrnosti i dvacátý pátý den od data 28., ježto má pravidelnou periodu. I když příště opět začne krvácet dvacátého osmého, přesto bude pro svého manžela zakázaná i dvacátý pátý den. Avšak pokud i potřetí začne krvácet dvacátého osmého, a ne dvacátého pátého, pak dvacátého osmého bude stálý začátek její periody a datum dvacátého pátého se vyloučí (protože datum 28. bylo třikrát po sobě) — žena už napříště nebude pro svého muže zakázaná dvacátého pátého. Pokud poslední intervaly nebyly stejné, např. jednou to bylo 28. dne, jednou 29. a jednou 30., dřívější pravidelná perioda se tím zrušila, ale nový termín dosud není určen a žena tedy k určení nového začátku periody musí sledovat všechny tři možnosti — délku intervalu, totéž datum v měsíci i průměrnou periodu (tj. 30 dní).

7. Každý bohabojný muž se bude řídit následujícím pravidlem: Bude si až do doby, než si jeho žena stanoví pravidelnou periodu, zaznamenávat datum, kdy začala krvácet, a také počet dní, jež uplynuly od předešlého začátku menstruace. /5/ V budoucnu pak musí sledovat tento počet dní, datum začátku krvácení i průměrnou periodu (ona benonit) tak dlouho, dokud žena nestanoví pravidelný termín. Jestliže i potom začne krvácet jindy, povede muž v patrnosti i nové datum, se zřetelem na tři možnosti nové periody; musí ale brát v úvahu také ženino pravidelné datum, ježto termín pravidelné periody se ruší až po třech prošlých termínech.

8. Když žena s pravidelnou periodou zůstane dvakrát po sobě bez krvácení či jakýchkoli příznaků, nezruší se tím její pravidelná perioda ani při naprosté jistotě, že k výtoku vůbec nedošlo. Žena musí sledovat termín ještě potřetí. Pokud ale i potřetí mine termín bez krvácení a žena je zcela jistá, že byla po tři měsíční cykly bez krvácení (přestože měla po celou dobu vložené plátno /6/ — viz kpt. 159, bod 4), její pravidelná perioda je tím zrušena a nadále žena již nemusí sledovat data. Trojím vynecháním se totiž pravidelná perioda zruší, i když byla předtím mnoho let bez výkyvů. Naopak projde-li bez krvácení datum, jež nebylo určeno trojím výskytem (tj. nepravidelné krvácení se objevilo jen jednou či dvakrát), žena nebude toto datum nadále brát v úvahu, i když se nezkontrolovala. Datum neurčené trojím následným výskytem se vyloučí již po jednom vynechání.

9. Žena s pravidelnou periodou by si měla plátno vložit do dělohy před očekávaným začátkem krvácení, aby se ujistila, že ještě nezačala krvácet; je totiž obava, že vyteče kapka krve, aniž ji postřehne. /7/ Jestliže to žena neudělá a minul její pravidelný termín, bude pro svého manžela zakázaná, dokud se důkladně nezkontroluje. Pokud se během té doby koupala, kontrola nestačí a musí se považovat za nečistou, neboť se předpokládá, že krvácení v obvyklém čase nastalo. /8/ Avšak pokud si žena neurčila pravidelnou periodu a je obava z nepravidelné, pak i když tento čas mine bez krvácení, bude se žena považovat za čistou, a to i bez zkontrolování. Průměrná perioda (30 dní) se řídí stejným pravidlem jako perioda pravidelná, jak už bylo řečeno.

10. Pokud krvácení pokračuje dva či tři dny, ať už krev vychází po kapkách či vytéká, za rozhodující se bude považovat den, kdy krvácení pocítila. Podle názoru některých autorit by však žena měla vést v patrnosti všechny tyto dny, dokud je nevyloučí.

11. Žena musí sledovat určité datum (ať podle dne v měsíci nebo podle počtu dní), i když se vyskytlo jen jednou, a stejně tak musí po jednom výskytu brát v úvahu i datum, ohlášené tělesnými příznaky či v kombinaci s počtem dní. /9/ Data neurčená trojím výskytem (bez ohledu na to, zda podle dne v měsíci či počtu dní, podle tělesných příznaků či v kombinaci s počtem dní) se zruší po jediném vynechání. Např. žena mívající pouze tělesné příznaky po tři následující cykly v určené datum zívala, aniž se objevilo krvácení; při dalším takovém zívání si tedy už nebude daného data všímat. Jestliže určovala začátek kombinovanými prvky (např. tělesné příznaky a určitý den) a po třikrát v určené datum zívala, aniž se dostavilo krvácení, vyloučí dané datum — avšak určené datum neruší žádný z obou prvků samotný (tj. ani změna data bez zívání, ani zívání bez určitého data). Okolnosti zrušení data musí být úplně stejné jako byly okolnosti při jeho stanovení.

12. Předpokládá se, že žena po prvních třech měsících těhotenství či žena kojící /10/ nemá měsíční krvácení a nemusí tedy sledovat data, i když měla periodu určenou. Vyžaduje se však, aby vedla v patrnosti každé krvácení, tak jako to dělá v případě nepravidelné menstruace. Když skončí s kojením, musí dodržovat dřívější periodu- např. dříve počítala začátek krvácení od roš chodeš, nyní se vrátí k tomuto datu; pokud ale počítala začátek podle počtu dní, nemůže určit datum, dokud nepřijde krvácení, a od toho data pak začne počítat příslušný počet dnů.


POZNÁMKY k 155. kpt.:

/1/ Pravidlo KŠA se opírá o Siftej kohen (Jore dea 184:7), ale Torat ha-šlomim (184:6) a mnoho dalších autorit toto rozhodnutí nepřijímají.

/2/ Ze slov KŠA vyplývá, že přijímá pravidlo Siftej kohen, který uvádí, že 30 dní by se mělo počítat ode dne po skončení menstruace. MHŠ 155:1 a ŠA HR 189:1 uvádí, že většina autorit počítá 30 dní ona benonit ode dne, kdy menstruace začala.

/3/ Zmíněné pravidlo nepřijímají všechny autority (jak řečeno v předchozí poznámce). Je i další moment vyžadující objasnění. U ona benonit je pohlavní styk zakázán celých dvacet čtyři hodin (MHŠ 155:1). Podle příkladu, uvedeného v KŠA tedy bez ohledu na to, zda žena začala krvácet v noci na pondělí nebo během pondělního dne, budou mít manželé za čtyři týdny pohlavní styk zakázaný celý středeční den.

/4/ V tomto případě uvádí Chovat daat 189:13, že druhého sivanu se žena nemusí oddělit. Žena nemusí dodržet ona benonit, pokud před tímto datem již podruhé menstruovala. Mnoho autorit (ŠA HR 189:42) uvádí, že žena musí vzít do úvahy ona benonit, i když opět menstruovala před tímto datem. Nutno poznamenat, že KŠA se řídí pravidlem, že 30 dní ona benonit se má počítat ode dne po skončení menstruace, jak uvedeno v poznámce 2. Podle jiných autorit připadne ona benonit v měsíci o 29 dnech (jako je ijar) na tentýž den jako datum počítané při veset ha-chodeš (podle dne v měsíci).

/5/ Podle ŠA HR 189:44 smí žena vzít v potaz i předešlý termín. Např. žena, jež nemá pravidelnou periodu, měla jeden měsíc cy­klus 28 dní a následující měsíc 26 dní, musí v dalším měsíci stále brát do úvahy 28 dní.

/6/ Pro tento i následující bod platí, že většina dnešních autorit považuje přiléhavé spodní kalhotky za rovnocenné k vložení plátna.

/7/ Obecně se dodržuje, že žena provede vnitřní kontrolu na konci veset. (ŠA 189:4)

/8/ Mnoho autorit to nestanovuje jako pravidlo a tvrdí, že stačí, když žena provede vnitřní kontrolu po koupání. (ŠA HR 189:29)

/9/ Podle většiny autorit (Rama, Jore dea 189:19) není třeba brát do úvahy kombinované příznaky, pokud je perioda stanovena jako pravidelná. Předtím musí žena vzít v úvahu i možnost, že začne krvácet ve dne a po intervalu své dřívější periody, stejně jako možnost, že menstruace se dostaví po tělesných příznacích. To, že den či počet dní se bere v úvahu jen ve spojení s určitým příznakem, platí pouze tehdy, je-li menstruace stanovena jako veset kovua (pravidelná).

/10/ Přesněji — hebrejské slovo menika označuje v této souvislosti ženu do 24 měsíců po porodu, i když již přestala své dítě kojit. (ŠA 184:7)