středa 18. července 2012

KŠA, Kapitola 160., Chafifa (příprava na rituální ponoření)

1. Sedmého dne očišťování si žena před západem slunce důkladně umyje celé tělo v teplé vodě, zvláště všechny záhyby a intimní místa. Zkontroluje celé tělo, pohledem či pohmatem, zda někde nezůstaly částečky krve nebo skvrny, což by byla (při ponoření) překážka mezi vodou a tělem. Důkladně si také umyje a pročeše vlasy, aby nebyly změtené; nesmí být rozcuchané ani zauzlované. Celý tento uvedený postup se nazývá chafifa (mytí vlasů). Je třeba, aby žena protáhla svou očistu až do soumraku, aby mohla vykonat rituální ponoření hned po očistě. Nejlépe, když to dělá těsně u mikve a za denního světla. Správně má očista začít ještě za dne a trvat až do soumraku.

2. Vlasy se nemají mýt žádným přípravkem, po němž se lehce zauzlují. Obvykle se používá mýdlo, ježto má dobré čistící vlastnosti a vlasy se jím nezmětou.

3. Není-li vedle mikve žádná lázeň a žena se češe doma, než jde do mikve, měla by vzít hřeben s sebou a pročesat se tam znovu.

4. Výjimečně, když se žena nemůže umýt za dne, smí se umýt večer, neměla by to však dělat nakvap, ale snažit se, aby se umyla náležitě. Rovněž není-li možno, aby s očistou pokračovala až do večera, smí celou chafifu udělat za dne.

5. Připadne-li čas rituálního ponoření na šabatový večer, žena by měla celou chafifu provést ve dne a velmi dbát na to, aby skončila před západem slunce a neporušila tak šabat, B-h chraň. Pokud jde o šabatové svíce, nejlépe je, když se žena po umytí vrátí domů anebo provede celou chafifu doma, pak zapálí svíce ještě před západem slunce a poté vykoná rituální ponoření. Není-li to možné, ať zapálí svíce manžel a když ani to nelze, měla by žena zapálit svíce ještě za dne a říci požehnání nad nimi, ale před zapálením prohlásit, že tím ještě nepřijímá šabat; v případě nutnosti je takové prohlášení platné (viz kpt. 74, bod 4). Ženy, které říkají požehnání po rituálním ponoření nad hořícími svícemi, by měly tento zvyk opustit, protože pronášejí požehnání bezúčelně (bracha levatala).

6. V komunitách, kde je běžné vykonat rituální ponoření na konci šabatu či svátku, nutno se poradit s rabínem, kdy a jak nejlépe provést přípravu k ponoření v mikvi.