pondělí 16. července 2012

KŠA, Kapitola 79., Maftir

1. Před vyvoláním maftira se říká poloviční kadiš. Pokud byly vyjmuty dva svitky Tóry (jeden pro čtení paraši, jeden pro maftira), při kadiši by oba měly být na pultu. Pokud se vyňaly tři svitky, první z nich při kadiši nemusí být na pultu.

2. Maftir by neměl začít požehnání nad haftarou, dokud není Tóra svinuta a zabalena do pláštíku.

3. V prvním požehnání nad haftarou se neodpoví Amen po slovech Ha-neemarim b´emet (Jež byla řečena v pravdivosti), neboť požehnání končí až slovem Va-cedek (A spravedlivé). Ani v prvním požehnání po haftaře se neodpoví Amen za slovy Emet va-cedek (Pravdivá a spravedlivá), poněvadž součástí požehnání je i další odstavec, Neeman ata (Věrohodný jsi). Ježto právě v těchto místech se často chybně odpovídá Amen, nejlépe je, když maftir pokračuje bez odmlky a tím dá najevo, že požehnání ještě nekončí.

4. Během předčítání haftary je zakázáno mluvit.

5. Správně by haftaru měl číst nahlas jen maftir a shromáždění tiše opakovat. Zvyk číst nahlas spolu s maftirem, jak je běžné v některých komunitách, pochází z neznalosti a mělo by se od něj upustit. Není také správné, když pomalejší osoby dál čtou haftaru, i když maftir už čtení skončil a začal závěrečné požehnání. Pokud tyto osoby čtou nahlas, neslyší jeho požehnání a brání v naslouchání i svému okolí. I když ztiší hlas, aby nevyrušovaly, samy požehnání neslyší. Nejlépe tedy, když po čtení haftary všichni zmlknou, dokud maftir neodříká požehnání, a potom si dočtou haftaru. Maftir by měl dbát, aby nezačal s požehnáními dřív, než hluk v synagoze ustane.

6. O šabatu, kdy se spojují dvě sidry, čte se haftara druhé sidry. Pouze při spojení sider Acharej a Kedošim (Lv 16:20) se čte haftara Halo kivnej kušiim (Nejste snad pro Mne jako synové Etiopců? — Am 9:7). V některých chumaších se uvádí, že haftara Va-jivrach jaakov (Jakov uprchl — Oz 12:13, 14:10) se má číst k sidře Vajišlach (Gn 32:4). Je to však omyl, neboť tato haftara patří k sidře Vajece (Gn 28:10) /1/; k Vajišlach přísluší haftara Chazon ovadia (Vidění Obadiášovo /Abdijášovo/).

7. Připadne-li Roš chodeš na šabat, čte se haftara Ha-šamajim kisi´i (Mým trůnem jsou nebesa — Iz 66). Pokud se omylem přečte haftara, která patří k sidře a předčitatel si to uvědomí dřív, než řekne závěrečná požehnání, měl by přečíst haftaru Ha-šamajim kisi´i a říci požehnání potom. Když si to uvědomí až poté, co řekl závěrečná požehnání, měl by přečíst Ha-šamajim kisi´i bez požehnání. Připadne-li Roš chodeš na neděli, čte se haftara Machar chodeš (Zítra bude novoluní — 1 S 20:18-42). Pokud se předčitatel splete, bude postupovat podle pravidel, jež platí, když připadne Roš chodeš na šabat. Je-li Roš chodeš dva dny a připadne na šabat a na neděli, čte se haftara Ha-šamajim kisi´i. /2/

8. O šabatu během chol ha-moed Pesach (prostředních dní Pesachu) se v závěrečných požehnáních haftary ani na jejich konci nebude zmiňovat Pesach — uzavře se Mekadeš ha-šabat (Jenž posvětil šabat). Avšak během chol ha-moed Sukot by se svátek měl zmínit, jako se to dělá, když na šabat připadne první nebo druhý den Sukot (poněvadž se čte celý Halel a také jsou každý den odlišné oběti).

9. Nezletilý, který již dospěl do věku, kdy se cvičí v plnění micvot (tj. chápe, komu jsou určena požehnání a dokáže správně vyslovovat slova), smí být vyvolán jako maftir o šabatu a svátcích, vyjma šabatu Zachor a Para (viz kpt. 140) a šabatu Šuva (během deseti dnů pokání). Rovněž se nezletilý obvykle nevyvolává sedmý den Pesachu, kdy se jako haftara čte Az jašir. První den Šavuot, kdy se čte haftara Merkava (Vůz — Ez 1), je jako maftir obvykle vyvolán dospělý — toraický učenec. O šabatu Chazon (během prvních devíti dní měsíce avu), kdy se čte haftara Chazon ješajahu (Vidění Izajášovo — Iz 1), bývá obvykle jako maftir vyvolán rabín.

10. Bylo stanoveno, že haftara se má číst s požehnáními jen tehdy, když byl k Tóře vyvolán požadovaný počet osob. Pokud ale o běžném šabatu byla nalezena vada ve svitku Tóry (třeba i při sedmé aliji), přičemž není k dispozici jiný svitek a z toho důvodu se vynechalo závěrečné požehnání, neřeknou se ani požehnání nad haftarou. /3/ Bez požehnání se haftara přečte také v případě, že byla objevena závada ve zvláštním čtení maftira pro daný den. Je-li však (jak vysvětleno v kpt. 78, b. 8) závada objevena o běžném šabatu poté, co bylo vyvoláno sedm osob (ať ve čtení za osobu či za maftira) haftara se přečte i s příslušnými požehnáními.


POZNÁMKY k 78. kpt.:

Haftara — vybraná část z Proroků, čte se v synagoze po čtení z Tóry o šabatu, svátcích, postních dnech. Se čtením z Tóry souvisí tematicky, nebo slovem či větou.

/1/ V mnoha komunitách je zvykem číst k sidře Vajece jako haftaru Ve-ami teluim.

/2/ ŠA (Orach chajim 425:2) uvádí, že v tomto případě je také zvykem číst první a poslední verš haftary Machar chodeš.

/3/ Viz Lechem ha-panim a Bi´ur halacha (284), které toto rozhodnutí zpochybňují.